English version Utskriftsvennlig  
   
 
Minimalen 2019
 
Hjem

» Priser 2019
» Visningsskjema 2019
» Les i katalog 2019
» Last ned katalog 2019 (pdf)
 
Konkurranser & juryer
• INT: Internasjonal konkurranse
• NOR: Nordisk konkurranse
• Multiplié Dansefilm
• Trøndersk studentkonkurranse
• Ettminuttsfilm
 
Spesialprogram
• Europeiske prisvinnere
• Hellas og det poetiske drama
• Thailand Now: Ytringsfrihet
• This Magnificent Cake!
• Norsk filmkunst: Marte Aas
• Kunsthall Trondheim: Marte Aas
• Åpningsforestilling
• Korte godbiter
 
Kunnskap & bransje
• Short Film Studies Symposium
• Kortdok.: Filmvisning
• Kortdok.: Masterclass Eloise King
• Nordic Shorts Expo
• Kortfilmkonventet
 
Barn og unge
• Barnimalen
• Ung
• Premiere: Rektor Svint
• Ettminuttsfilm Ung
 
Tilstelninger
• Møt filmskaperne
• Festivalklubb og andre festligheter
• Prisutdeling og visning

Billetter

Kart

Aktuelt

Om Minimalen

Neste filmpåmelding

Partner & sponsor


Nettverksmedlemskap:
ISFC
Nordic SFF Network
   
Minimalen på Facebook Minimalen på Twitter Minimalen på Vimeo Minimalen på Flickr
Twitter-oppdateringer nå

 

Arkiv
 
Tidligere festivaler:
  2019
  2016 - 2017 - 2018
  2013 - 2014- 2015
  2010 - 2011 - 2012
  2007 - 2008 - 2009
  2004 - 2005 - 2006
  2001 - 2002 - 2003
  1998 - 1999 - 2000
               1996 - 1997
  1988 til 1995
 
   
 
marte aas @ nova kino marte aas @ kunsthall trondheim

NORSK FILMKUNST: MARTE AAS

Marte Aas (f. 1966, Trondheim) er fotograf og filmskaper, bosatt i Oslo. Aas’ tematiske interesseområder befinner seg i skjæringspunktet mellom samtidens bildekultur, teknologi
og landskap. Hennes arbeider søker å drøfte underliggende strukturer og gester som former politiske og ideologiske narrativ. Hun er utdannet fra Högskolan för fotografi og film i Gøteborg og Statens Kunstakademi i Oslo. Aas har hatt en rekke soloutstillinger i Norge og internasjonalt. Hennes siste store utstilling var Space Grammar ved Fotografisk Center i København, Danmark, 2018.

I dette programmet viser vi seks filmer som spenner over flere filmatiske strategier og sjangre, fra dokumentar til fiksjon og det fruktbare området i grensesonene. Flere filmer er tilgjengelig hos vår samarbeidspartner Kunsthall Trondheim.

Marte Aas har mottatt flere stipender og legater, som for eksempel Royal Caribbean Arts Grant i 2004. Arbeidene hennes har blitt kjøpt av flere offentlige og private samlinger, som Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Kiasma og Telenors kunstsamling.


Norsk filmkunst: Marte Aaas (Total: 80 min.)
Norwegian Film Art: Marte Aas
Lør | Sat 13:00
[Nova 2]

 

NOR 2010 | Exp. | 5 min.
Director: Marte Aas

CINÉMA

Cinéma er en svart-hvitt 16-mm film om danseren Rukmini Chatterjee. Filmen utforsker representasjons-problematikk ved hjelp av sentrale elementer som blikk og gester. Ved bruk av ulike sceniske virkemidler i filmen skapes en forhandling mellom danseren og betrakteren.

Cinéma is a black and white 16 mm film showing the dancer Rukmini Chatterjee. Via key elements such as gaze and gestures, the film explores issues on the notion of representation. An act of negotiation appears between the dancer and the viewer by the scenic means of the film.

Camera: Hilde Malme
Sound: Espen Sommer Eide
Editing: Bodil Furu
Cast: Rukmini Chatterjee
Production, contact: Marte Aas

NOR 2017 | Doc.Exp. | 13 min.
Director: Marte Aas

CITÉ EUROPE

Kjøpesenteret Cité Europe ligger utenfor Calais, i nærheten av den franske terminalen til kanaltunnelen mellom Storbritannia og Frankrike. Filmen Cité Europe viser oss den mindre glamorøse baksiden av det fasjonable kjøpesentret ved Schengens yttergrense.

The Cité Europe shopping center is located next to the French terminal of the Channel Tunnel between France and the UK, outside the city of Calais. In the film Cité Europe we are guided through the outskirts of the shopping mall; the desolate backsides and the hidden corners of the architecture located at the Schengen border.

Camera: Hilde Malme, Marte Aas
Editing: Marte Aas, Kirsti Marie Hougen
Sound: Merete Mongstad, Marte Aas
Production, contact: Marte Aas

NOR 2016 | Fic.Exp. | 19 min.
Director: Marte Aas

GRØNLAND-MAKEDONIEN

En film om bussrute 151, som har avgang fra Oslo bussterminal
på Grønland i Oslo sentrum og går til Makedonien på Rykkin i Bærum. Filmens hovedperson er en ung kvinne som i fraværet av noe bedre å gjøre tar denne bussen hver dag.

A film about bus route 151, which departs from Oslo Bus Terminal, located in the Grønland district of central Oslo and ends at Makedonien at Rykkin, Bærum. The film’s protagonist is a young woman who, in the absence of anything better to do,
catches this bus every day.

Script: Per Schreiner
Camera: Hilde Malme, Marte Aas
Editing: Kirsti Marie Hougen, Marte Aas
Sound: Merete Mongstad
Cast: Hanna Filomen Mjåvatn, Øyvind Hatvik
Production, contact: Marte Aas

NOR 2018 | Exp. | 13 min.
Director: Marte Aas

I AM THE WEATHER

I am the Weather er en film som utforsker sammenhengen mellom været, naturmetaforer og vår digitale virkelighet. Med utgangspunkt i Munchs ikoniske bilde Skrik, tar filmen oss med på en spekulativ reisegjennom den infrastrukturen vi tar mest for gitt; været.

I am the Weather investigates the connections between the weather, methaphores and our digital reality. With Munch’s iconic painting The Scream as a starting point, the film takes us on a speculative journey through the infrastucture we take most for granted; the weather.

Script, camera, sound: Marte Aas
Editing: Marte Aas, Kirsti Marie Hougen
Music: Espen T. Hangård
Production, contact: Marte Aas

NOR 2015 | Exp.Fic. | 16 min
Director: Marte Aas

LA DEFÉNSE

Med utgangspunkt i den moderne arkitekturen i finansområ̊det La Défense i Paris utforsker verket arkitekturens ideologiske og pragmatiske effekter i byrommet. Fire forskjellige historier uten klar begynnelse eller slutt veves sammen i et forsøk på å visualisere ustabiliteten forbundet med arkitektur, finans og menneskelige relasjoner.

Starting out with the modern architecture of the financial district La Défense in Paris, the work explores the surrounding architecture’s ideological and pragmatic effects in this cityscape. Four different stories with no clear beginning or end are woven together and seek to visualize the instabilities connected to architecture, finance and relations.

Script: Per Schreiner
Camera: Hilde Malme
Editing: Kirsti Marie Hougen
Production, contact: Marte Aas

NOR 2012 | Exp. | 14 min
Director: Marte Aas

ROBOTNIK (THE WORKER)

En polsk kvinne jobber som vaskedame i Oslo. Filmen handler om utfordringene knyttet til arbeidsinnvandring og klassetilhørighet, mens den også tar for seg enkelte stereotyper rundt polske arbeidsinnvandrere – ved å portrettere en av dem.

A Polish woman works as a cleaning lady in Oslo. The film delves into the challenges linked to work migration and class affiliation, while also trying to address certain stereotypes about Polish migrant workers – by portraying one of them.

Script: Marte Aas
Camera: Hilde Malme
Editing: Kirsti Marie Hougen
Production, contact: Marte Aas

Til topps

Kunsthall Trondheim: Marte Aas (Total: 45 min.)
17. januar – 28. april [Kunsthall Trondheim]
January 17 - April 28

Fri adgang på kunsthallen med Minimalens Festivalpass og Klippekort.

Free entrance at Kunsthall Trondheim with Minimalen’s Festival Pass
and Punch Card
.


Kunsthall Trondheim presenterer 17. januar – 28. april utstillingen Francine (was a machine) med den norske fotografen og filmskaperen Marte Aas til et bredt publikum i samarbeid med Minimalen.

Marte Aas har hatt en rekke soloutstillinger i Norge og internasjonalt. Hennes kunstneriske praksis drøfter underliggende strukturer og gester som former politiske og ideologiske narrativ, med hovedinteresser i skjæringspunktet mellom samtidens bildekultur, teknologi og landskap.

Kunsthall Trondheim er en ny institusjon for samtidskunst på internasjonalt nivå, og skal styrke den lokale kunstscenen, samt være den sentrale arenaen for samtidskunst i Trondheim by og Trøndelagsregionen. I tillegg til utstillinger har kunsthallen et dynamisk program med konserter, performancer, video screenings, foredrag og poesiopplesninger.

Kontakt: Kunsthall Trondheim
http://kunsthalltrondheim.no, t: +47 485 00 100

NOR 2015 | Doc. | 7 min.
Director: Marte Aas

FLESH AND STONE

Om billedhuggeren Hanne Tyrmi og hennes arbeider. Filmen undersøker relasjonen mellom mennesket og dets objekter, og erfaringene som ligger i kroppen, kunnskapen som er vanskelig å artikulere og konseptualisere.

About the sculptor Hanne Tyrmi and her work. The film
investigates the relationship between man and its objects and the experiences that lie within the body, the knowledge that is difficult to articulate and conceptualise.


Camera: Hilde Malme
Editing: Kirsti Marie Hougen, Marte Aas
Sound design: Marte Aas
Lab work: DeJonghe, BEL
Post-production: Christian Berg-Nielsen -
Sement&Betong

NOR 2017 | Fic. | 11 min.
Director: Marte Aas

WHAT I MISS ABOUT PEOPLE,
AND WHAT I DON’T MISS ABOUT PEOPLE

En framtidsvisjon om en verden hvor menneskene er borte og hvor en enslig hund beskriver hva hun savner og hva hun ikke savner med menneskene. Hunden beveger seg rundt i et øde steinlandskap og har av ukjente årsaker bosatt seg der.

A vision of a future world where people are gone and where a lone dog describes what she misses and what she does not miss about people. The dog moves around in a deserted rock landscape where she has settled for unknown reasons.

Script: Per Schreiner
Camera, sound design: Marte Aas
Editing: Marte Aas, Kirsti Marie Hougen
Sound design: Marte Aas, Kirsti Marie Hougen
Sound recordings: Merete Mongstad
Sound recordings and sound mix: Cato Langnes - Notam
Lab work: DeJonghe, BEL
Post-production: Christian Berg-Nielsen - Sement&Betong
Cast (voice): Rachel Dagnall

NOR 2018 | Doc. | 13 min.
Director: Marte Aas

I AM THE WEATHER

En film som utforsker sammenhengen mellom været, naturmetaforer og den digitale virkeligheten. Med utgangspunkt i Edvard Munchs ikoniske bilde Skrik, tar
filmen oss med på en spekulativ reise gjennom den infrastrukturen vi tar mest for gitt; været.

A film exploring the connection between the weather, natural phenomena and digital reality. With Edvard Munch’s iconic image Scream as a point of departure, the film takes us on a speculative journey through the infrastructure we mostly take for granted; the weather.


Camera, sound design: Marte Aas
Editing: Marte Aas , Kirsti Marie Hougen
Music: Espen T. Hangård
Sound recording: Notam
Text consultant: Espen Brændsrød
Audio post-production: Merete Mongstad
Post-production, image: Storyline Studios, Christian
Berg-Nielsen | Cast (voice): Jason Havneraas
Commissioned by: Haugar Vestfold Kunstmuseum

NOR 2019, Fic, 14 min.
Director: Marte Aas

FRANCINE WAS A MACHINE

Filmen tar utgangspunkt i myten om filosofen René Descartes og hans mekaniske datter for å undersøke hva som skjer med vår selvforståelse og vårt verdensbilde når teknologien gjør det mulig eller nødvendig å utslette skillet mellom menneske og maskin.

The film takes the myth of the philosopher René Descartes and his mechanical daughter as a point of departure to examine what happens with our self-understanding and worldview when technology makes it possible or necessary to erase the division between man and machine.


Camera, sound design: Marte Aas
Assistant: Hannah Mjølsnes
Editing: Marte Aas, Kirsti Marie Hougen
Music: Propan (Natali Abrahamsen Garner and Ina Sagstuen)
Cast (voice): Lova Siverts
Graphics: Ludvig Friberg
Audio post-production: Merete Mongstad
Post-production: Storyline Studios - Christian Berg-Nielsen
Support by: Billedkunstnernes vederlagsfond and
Norwegian Arts Council

Til topps
  Samarbeidspartnere:  
  Trondheim kino as