Det siste tiåret har gresk film, kanskje med finanskrisens disruptive fødselshjelp, kommet ut fra skyggen av Angelopoulos og steget ut på verdens filmarena med dristige verk preget av stiliserte verdener og sans for provokasjon. Betegnelsen "Greek Weird Wave" har festet seg gjennom spillefilmer av f.eks Tsangari (Attenberg, Chevalier) og Lanthimos (Dogtooth, The Lobster), men at de oppfattes som rare sier kanskje mest om fantasiløsheten i samtidens mainstream kinofilm.
Utviklingen av særegne stemmer ser vi ikke minst tydelig i det korte formatet. Ikke som en enkelt konform stil, men med ulike individer hver med sin egensindige tilnærming, og med filmer som framstår som unike fingeravtrykk. Gode eksempler er Konstantina Kotzamani, Jacqueline Lentzou og Christos Massalas. Et fellestrekk for disse er den frigjørende mangelen på linearitet i fortellingen, delvis oppnådd ved anvendelse av drømmer. Drømmer utnyttes til å unnfange konsepter og deler av fortellingen - men også innenfor filmen selv, som noe karakterene opplever. Kanskje stråler disse verkene aller mest gjennom den abstraksjonen som oppnåes når filmskaperen opererer i området der "virkeligheten" opphører og vi ikke umiddelbart kan lese en forventet sammenheng med våre tilvante, drama-innrettede film-leseferdigheter. Ordene poesi (poiesis, skape) og myte (mythos, fortelling) er jo også fra gresk.
I årets fokus på kortfilmlandet Hellas presenteres Kotzamani og Lentzou i egne retrospektiver, mens to filmer av Massalas inngår i den tredje delen, hvor vi også gir plass til filmskapere som opererer innenfor en mer tradisjonell sosialrealisme.
About Greek Film Centre
The Greek Film Centre is the main institution that applies cinematographic policy in Greece with the main goals of protecting, supporting and developing cinematographic film art in Greece, promoting and distributing Greek film productions, domestically and internationally and promoting Greece as a film friendly country and attracting foreign audiovisual productions to shoot in Greece. Contact: Stavroula Geronimaki, e: stavroula.geronimaki[at]gfc.gr
Møt Konstantina Kotzamani og hennes filmatiske univers i denne forestillingen hvor vi viser fire av hennes kortfilmer. Innimellom filmene vil hun i samtale fortelle om sin tilnærming til å lage film. Vi anbefaler også å få med seg den lengre samtalen Endre Eidsaa Larsen har med henne i rammen av Kortfilmkonventet på Rockheim.
Konstantina Kotzamani (f. Komotini i Hellas, 1983) er en manusforfatter og regissør med filmer som inneholder elementer av realisme, forhøyet virkelighet, drømmeaktige scener og en egen poetisk og gåtefull visuell stil. De to siste filmene i programmet hadde sine festivalpremierer hhv. i Berlin (Washingtonia) og Kritikeruken i Cannes (Limbo). Hun er nå i ferd med å fullføre to spillefilmer.
GRC 2015 | Fic.Exp. | 15 min.
Director: Konstantina Kotzamani
YELLOW FIEBER
Med ett ble Athen dekket av et merkelig, gult støv. Først trodde alle at det var svovel, men innen noen timer brøt det ut gulfeber. Ingen kunne forutse hva som ville skje videre og ingen kunne ane at byen skulle bli en palmeskog. Yellow Fieber er fortellingen om å miste en by.
Athens was covered by a strange yellow dust. At first everyone thought it was sulfur but a few hours later, Yellow Fieber erupted. No one expected what was about to happen. No one could foresee that the city would turn into a forest of palms. Yellow Fieber is a story about the loss of a city.
BIH 2014 | Fic. | 17 min.
Directors: Konstantina Kotzamani, Katarina Stanković
MORNING PRAYERS (Jutarnje molitve)
En gutt og en jente møtes på en diskotek-do. Høyt oppe på rusmidler bruker de natten på å streife langs Sarajevos gater. De ender i en leilighed og blir intime og gjør ubetenksomme ting, inntil fortryllelsen plutselig blir brudt.
A boy and a girl meet in the bathroom of a night club. High on drugs they roam the streets of Sarajevo. They end up in an apartment, do stupid things and make out - until the easygoing atmosphere is suddenly interrupted.
Script: Konstantina Kotzamani, Maša Seničić, Katarina Stanković | Camera: Giorgos Karvelas | Editing: Smaro Papaevangelou, Katarina Stanković | Cast: Ismir Gagula, Hana Pasic
Production: Obala Art Centar - Dragana Jovanovic, Luka Venturin, Dora Nedeczky
FRA, GRE 2016 | Fic. | 30 min.
Director: Konstantina Kotzamani
LIMBO
Ulven skal bo sammen med lammet og leoparden legge seg hos kjeet. Kalv og ungløve beiter sammen, mens en smågutt gjeter dem.
The leopard shall lie down with the goat. The wolves shall live with the lambs. And the young boy will lead them.
Production: Ron Dyens, Maria Drandaki
Contact: Sacrebleu Productions France - Ron Dyens, t: +33142253027, e: distribution[at]sacrebleuprod.com
GRC 2014 | Fic. | 24 min.
Director: Konstantina Kotzamani
WASHINGTONIA
Washingtonia starter når sjiraffens hjerte ikke lenger kan høres. Washingtonia er et annet navn på Athen, et sted hvor folk, som dyr, om sommeren blir deprimerte på grunn av varmen.
Washingtonia starts when the giraffe’s heart can no longer be heard. Washingtonia is an alternative name for Athens, a place where people, like animals, fall into summertime sadness because of the heat.
Oppdag den poetiske og drømmelignende visjonen av det banale i Jacqueline Lentzous filmer. I programmet inngår diskusjoner med filmskaperen om hennes verk.
Jacqueline Lentzou (f. Athen i Hellas, 1989) er manusforfatter og regissør, hvis filmiske språk innebærer å finne poesi på tilsynelatende alminnelige steder. Hun utforsker ukonvensjonelle familiesammensetninger, ungdomstid og drøm. Hun har blant annet vunnet Uppsalas Ingmar Bergman-pris for Fox, Raskin Spirit Award på Minimalen 2018 for Hiwa, CNC-finansiering på Torino Film Lab for debutlangfilmen Selene 66 og nylig, Leica Discovery Award under Kritikeruken i Cannes for Hector Malot.
This programme is curated by Émilie Poirier - Festival du nouveau cinéma
GRC 2013 | Fic. | 18 min.
Director: Jacqueline Lentzou
THIRTEEN BLUE
Noen døsige sommerdager med det ensomme enebarnet Elliev og hennes ukonvensjonelle familie.
Some lazy summer days of Ellie, a lonely only child, and her unconventional family.
GRC 2016 | Fic. | 29 min.
Director: Jacqueline Lentzou
FOX (Alepou)
Athen er rammet av en hetebølge. Stephanos lytter til rap og trener mens moren gjør seg klar til en bytur. Etter enda en krangel blir han satt til å passe på sine to yngre søsken og familiehunden Lucy mens mor er borte.
Athens is experiencing a heatwave. Stephanos is working out and listening to rap, while his mother is getting ready for a day out. After another fight between them, he is left alone to take care of his two younger siblings and Lucy, the family dog.
GRC 2017 | Fic.Exp. | 11 min.
Director: Jacqueline Lentzou
HIWA
I Jays drøm er Athens sol så svak at du kan se rett på den uten å bli blind.
In Jay’s dream, Athens’ sun is so weak you can look straight at it without getting blind.
Script: Jacqueline Lentzou | Cast: Melchor Lopez
Production: Jacqueline Lentzou, Vicky Miha
GRC 2018 | Fic. | 23 min.
Director: Jacqueline Lentzou
HECTOR MALOT: THE LAST DAY OF THE YEAR (Ektoras Malo: I Teleftea Mera Tis Chronias)
Nyttårsaften gryr for en bil i måneskinnet, og Sofia har en drøm hun ikke deler med noen: Under en vandring gjennom ørkenen får hun rede på at hun er syk. Hun later som hun ikke bryr seg. Har hun mistet hjertet?
New Year’s eve dawns in a moon-kissed car, and Sofia has a dream that she tells no-one: while walking in a desert, she gets to know that she is sick. She pretends not to care. Has she lost her heart?
Script: Jacqueline Lentzou | Camera: Konstantinos Koukoulios | Editing: Dora Masklavanou | Cast: Sofia Kokkali
GRC 2013 | Fic. | 11 min.
Director: George Grigorakis
45 DEGREES
Athen, august 2012. 45 grader. Kjøleskapet er tomt. Situasjonen er veldig spent. En far endres under byrden av den økonomiske krisen. Det blir mørkt og fortsatt kokende varmt. En hovedstad på grensen til å eksplodere.
Athens, August 2012. 45 degrees. The fridge is empty. The situation is very tense. A father changes under the burden of the economic crisis. It’s getting dark and still boiling hot. A capital at the border of exploding.
GRC 2017 | Fic. | 14 min.
Director: Christos Massalas
COPA-LOCA
Dette er fortellingen om Copa-Loca, en forlatt gresk feriested. Paulina er jenta i sentrum av Copa-Loca. Alle ivaretar henne og hun bryr seg om alle, på alle mulige vis.
This is the story of Copa-Loca, an abandoned Greek summer resort. Paulina is the girl at the heart of Copa-Loca. Everyone cares for her and she cares about everyone – in every possible way.
Production: Christos Massalas
Contact: Christina Liapi, e: outreach[at]heretic.gr
GRC 2017 | Fic. | 15 min.
Director: Thelyia Petraki
HELGA ÄR I LUND
En kvinne, hennes lege, en pianoelev, en mann, hans kone og en katt. Hva knytter disse menneskene sammen? Hva skiller dem? Hvor er Helga? Hvor er Lund?
A woman, her doctor, a piano student, a man, his wife and a cat. What connects these people? What separates them? Who is Helga? Where is Lund?
Script: Thelyia Petraki, Alex EsslinCamera | Camera: Theodoris Mihopoulos | Editing: Christos Giannakopoulos | Cast: Aneza Papadopoulou, Helena Topalidou, Yiannis Zorapas, Nikos Flessas, Michele Valley
To gutter og en jente lader opp til festing i hjertet av Athen. Når de ankommer nattklubben finner den øde men med høylydt musikk, uten noen til å høre. Der sovner de en etter en inn og overgir seg til en kollektiv drøm.
Two boys and a girl prepare for nightclubbing in the heart of Athens. Arriving, they face a deserted club, where music plays blaring but there is no one to listen. There, one by one falls asleep as they surrender themselves in a collective dream.
GRC 2016 | Exp.Fic. | 6 min.
Director: Christos Massalas
FLOWERS AND BOTTOMS
En kjærlighetshistorie uten ansikter, en kjønnsuavhengig romanse som utspiller i cyberspace - et sted hvor vi kan forbli anonyme.
A love story without faces, a gender-independent romance that plays in cyberspace - a place where we can remain anonymous.
Script, camera, editing: Christos Massalas
Production, contact: Christos Massalas
GRC 2013 | Fic. | 20 min.
Director: Asimina Proedrou
RED HULK
Giorgos bor alene i Athen. Han mangler retning i livet, og fyller tomrommet ved å bli den "Røde Hulken", slik de andre tilhengerne av det lokale fotballaget kjenner ham. Inntil den dagen han blir involvert i rasevold, som leder til nye problemer og dilemmaer.
Giorgos lives on his own in Athens. He lacks direction in life, and fills the void by becoming the 'Red Hulk', as he is known at his football team’s fan club. Until the day he gets involved in racial violence, entailing new problems and dilemmas.