English version Utskriftsvennlig  
   
 
Minimalen 2024
 
Hjem

 
» Katalog 2024 (pdf)
Visningsskjema 2024
Prisvinnere 2024
 
Konkurranser & juryer
• INT: Internasjonal konkurranse
• NOR: Nordisk konkurranse
• Multiplié Dansefilm
• Nordenfjeldsk studentkonk.

• Ettminuttsfilm

Spesialprogram
• Fokus: Hlynur Pálmason
• Machinima - spillgrafikk-film
Ugly Animation
• Prosjektor filmproduksjon
• Norwegian Offspring
• Skrekk: Ramaskrik presenterer
 
Kunnskap & bransje
• Short Film Studies Symposium
• Nordic Shorts Expo
• Kortfilmkonventet
Barn og unge
• Barnimalen
• Ung
• Ettminuttsfilm Ung
Tilstelninger
• Åpningsforestilling
• Festivalklubb
• Prisutdeling og visning

 

Frivillige søkes

Billetter

Kart

Aktuelt

Om Minimalen

Neste filmpåmelding

Partner & sponsor


Nettverksmedlemskap:
ISFC
Nordic-Baltic Shorts Network
Foreningen norske filmfestivaler
   
Minimalen på Facebook Minimalen på Twitter Minimalen på Instagram Minimalen på TikTok Minimalen på Vimeo Minimalen på Flickr
Twitter-oppdateringer nå

 

Arkiv

Katalogarkiv (Google Drive)

Tidligere festivaler:
  2022 - 2023
  2019 - 2020 - 2021
  2016 - 2017 - 2018
  2013 - 2014- 2015
  2010 - 2011 - 2012
  2007 - 2008 - 2009
  2004 - 2005 - 2006
  2001 - 2002 - 2003
  1998 - 1999 - 2000
               1996 - 1997
  1988 til 1995
 
   
 
Den 27. Minimalen Kortfilmfestival
22. - 26. april 2015

» Program 2015   » Last ned katalog (pdf)

 

Priser 2015


Norsk konkurranse

Forfilm: Forfilm på Trondheim kino i en måned, valgt ut av Trondheim Kino.
Hederlig omtale:

  • ALL IN av Line Klungseth Johansen og Øystein Moe

Beste forfilm:

  • THE BRIGHT SIDE av Thomas Lind

Til en lokal produksjon som spiller på skrekkfilmens konvensjoner på frydefullt uhyggelig vis. Ideen er klar, strukturen er stram og formidlingen er effektivt og teknisk svært godt gjennomført. Hovedpersonens omgivelser er – i studentbyen Trondheim – kjente, om ikke nødvendigvis kjære, og lesesalen vil neppe fortone seg mer innbydende etter å ha sett denne filmen.

 

Jury Norsk og Nordisk konkurranse: Juhani Alanen, Karsten Meinich og Cecilie Bjørnaraa

Hederlig omtale:

  • NASJONALDAGEN - EN LITEN FILM OM EN STOR DAG (THE NATIONAL DAY - A SMALL FILM ABOUT A BIG DAY) av Maida Hals

Denne filmen fylte oss med glede og energi, gjennom det ufiltrerte og
ujålete møtet med en skoleklasse fra den lille bygda Akkarfjord.
Regissøren lykkes i å formidle barnas gnistrende personligheter, og
filmen setter i gang interessante refleksjoner om hva det vil si å
være norsk.
Beste norske: 5.000 kr fra Minimalen

  • DEN LILLE DØDEN (THE LITTLE DEATH) av Simon Tillaas

Det er noe mystisk ved menneskets overgangsriter. Reisen fra å være barn til å bli voksen tilhører naturens nødvendighet, og mang en oppvekstfilm har forsøkt å skildre denne fasen i et menneskeliv. Prisen for beste norske kortfilm går til en coming-of-age-fortelling
som på en svært overbevisende måte bringer oss nært på en ung jentes forundrende, gåtefulle møte med de voksnes verden. Historien er et lite far/datter-drama, som blir utgangspunktet for et større filmisk univers der hovedpersonens opplevelser visualiseres gjennom glimrende bruk av location, et konsekvent og helhetlig bildespråk og et
ekspresjonistisk lyddesign. Vi føler oss nært på jentas reise og vi gynger med danskebåtens kahytter og korridorer; alt innenfor kortfilmformatets ideal om presisjon og tilbakeholdenhet. Filmen introduserer en rekke nye talentfulle filmskapere i alle ledd, og lover svært godt for fremtiden.


Nordisk konkurranse

Hederlig omtale:

  • ÁRTÚN av Guðmundur Arnar Guðmundsson – Island, Danmark

Glimrende unge skuespillere gir liv og autentisitet til en klassisk oppveksthistorie om ”det første kysset”, der regissørens sensibilitet setter en egen sørgmodig tone til ungdomstidens harde realiteter.
Beste animasjons- eller kunstfilm: Trofé

  • A PAPER WORLD (PAPPERSVÄRLD) av Jöns Mellgren – Sverige

Denne filmen forteller en nær og sterk erindringshistorie. Regissøren har funnet et virkningsfullt uttrykk for den filmatiske reisen mellom nåtid og fortid. Den tekniske og visuelle stilen i animasjonsuttrykket bringer til live minner fra en dramatisk hendelse som hovedpersonen ikke kan glemme. Det karakteristiske filmuniverset virker både følsomt og
voldsomt, og balanserer alvoret i historien med visuell oppfinnsomhet på en utmerket måte.
Beste dokumentar: Trofé

  • EMBRYO av Emma Thorsander – Sverige

På en lavmælt, men likevel kraftfull måte tar denne filmen opp et viktig tema. Vi får høre  historiene til fem kvinner, som alle har tatt abort, eller blitt presset til å gjøre det. Deres refleksjoner er ærlige og åpne, og minner oss om de mange enkeltliv som preges av
dette. Filmen kommer også inn på hvordan ting kunne ha vært annerledes, og skaper dermed flere rom for forståelse av historiene. Den visuelle stilen er forsiktig, men uttrykksfull, og fremhever på en sensitiv måte de eksistensielle dilemmaene som ligger i hver og en av de forskjellige kvinnenes situasjon.
Beste fiksjon: Trofé

  • ALBUMS AND PHOTOGRAPHS (LEVYT JA VALOKUVAT) av Pia Andell – Finland

Hva vil det si å se? Dette enkle, men viktige spørsmålet kommer til overflaten på flere måter i denne formfullendte filmen, som utfordrer både vårt blikk som publikum og rollefigurenes syn på seg selv og sine omgivelser. Filmen handler om en ung kvinne som finner sin
identitet gjennom et kamera, etterlatt av hennes nylig avdøde bestefar. Med dette enkle utgangspunktet vever regissøren frem en bildesterk film der hovedpersonens utvikling - konkretisert av kameraet – både skaper vakre visuelle metaforer og fletter sammen båndene mellom tre generasjoner i en liten familie, der mye har vært usagt. Regissøren
klarer gjennom det y tre å si noe om det indre, og viser samtidig et imponerende håndlag med skuespillerne.
Beste film: Trofé + 1.000 euro fra Minimalen

  • XENOS av Mahdi Fleifel – Danmark, Storbritannia, Hellas

Denne filmen treffer rett i mellomgulvet, både tematisk og emosjonelt, ved å skildre et veldig viktig tema på en sterk og nær måte. Med et røft, men intimt formspråk tar regissøren oss tett på mennesker som lever på bristepunktet i Europas bakgård; et lite samfunn av mannlige flyktninger som har kommet til Hellas, men som lever i et limbo der
både håpet om et bedre liv og minnene om hjemlandet er fjerne drømmer. Filmen viser sårbarheten i flyktningenes situasjon fra en synsvinkel som kommer fra innsiden av historien - og nærheten som skapes gjennom bildene fra mobilkameraer og telefonsamtaler, gir oss en meget sterk medmenneskelig tilknytning til filmens karakterer.

 


Verdens beste/International Panorama

Publikumspris: 500 euro fra Minimalen

  • SYMPHONY NO. 42 av Reka Bucsi – Ungarn.

FICC-jury: Agnieszka Zajac, Anil Kumar Jain og Renate Kroken.

Hederlige omtaler:

  • LA PART DE LOMBRE av Olivier Smolders – Belgia, Frankrike

An amazing story about an extraordinary artist, who was forgotten for years.

  • BOLES av Spela Cadez – Slovenia, Tyskland

An animated story that come to life through the incredible details of the characters.
FICC-pris Don Quixote

  • IT CAN PASS THROUGH THE WALL (TRECE SI PRIN PERETE) av Radu Jude – Romania

The jury chose this film because it utilizes, in great extent, the atmosphere of a confined space. Especially by the use of sound and the interaction between the main characters.

 

 


Ettminuttsfilm-konkurranser

Ettminuttsfilm UNG: Publikumspris, 3.000 kr fra Midtnorsk Filmsenter

  • HALLUSINASJON av Ole Henry Snildalsli, Madeleine Bunæs, Ida Marie Eidem og Nathalie Schjerve Rønning

Ettminuttsfilm: Publikumspris, Den Gyldne Saks

  • VELKOMMEN HJEM BROR av Finn Walther

 


Prissponsorer:

Awards Sponsors 2012


  Samarbeidspartnere: