DET VAR IKKE JEG, DET VAR FISKMÅSEN (Blame it on the Seagull) av Julie Engaas
Juryens begrunnelse:
Filmen benytter en livlig kombinasjon av animasjon og intelligent monolog for å vise oss det ytre og indre hverdagslivet til en ikke helt vanlig tenåring. Sammen med ham oppdager vi hvordan et kinkig personlig problem kan takles med humor og oppfinnsomhet. Filmskaperen gjør et psykologisk problem forståelig for oss uten å overforklare eller offerforklare, og etterlater oss med en følelse av at dette kunne ha skjedd med oss alle - ihvertfall nesten.
Prisjuryen for Norsk og Nordisk konkurranse:
ARTSVI BAKHCHINYAN (f. 1971, Armenia)
ODA BHAR (f. Norge)
ROGER SELLBERG (f. 1946, Sverige)
Beste forfilm: Forfilm på Trondheim kino i en måned, valgt ut av Trondheim Kino.
BYTTEDAGEN (Changing Hands) av Jøran Wærdahl og Vidar Dahl
Juryens begrunnelse:
Til en vellaget og vakker film med en fin melankolsk stemning. Tematikken skildres episodisk gjennom glidende bilder der hverdagslige hendelser trer frem i et nytt lys og kaller på ettertanken. Fortellermåten er lekker og gjennomtenkt: poetisk og presis på samme tid.
Konkurransen omfattet 31 norske filmer.
Nordisk konkurranse
Beste film: Trofé + 1.000 euro fra Minimalen
FARGENE FORSVANT (Fading Colours) av Hanne Martine Cotton Breivik - Norge
En fiksjonsfilm som forteller om menneskelig drama og empati, uten noen gang å føles manipulerende, privat eller sentimental. Temaet har dokumentariske kvaliteter og kan være inspirert av virkelige hendelser, men er omgjort til fiksjon på en ærlig og rørende måte. Det kjennes som om filmskaperen har tatt et stykke virkelighet og omskapt det til fiksjon på en måte som høyner opplevelsen av drama og medfølelse uten å miste følelsen av virkelighet. Hovedrolleinnehaveren framstår med verdighet og likevekt i en rolle som er krevende, enkel og direkte. Historien som fortelles handler om yrkesmessig ansvar i feltet mellom liv og død.
Beste fiksjon: Trofé
ON SUFFOCATION av Jenifer Malmqvist - Sverige
Til en kraftfull fortelling om kjærlighet og hat, som også handler om konflikten mellom moralske prinsipper i menneskelige samfunn. Denne siste akten av en kjærlighet som blir til tragedie har et minimalistisk og enkelt uttrykk, og setter en hard virkelighet opp mot en dypere form for menneskelighet. Istedenfor å benytte melodramatiske virkemidler får filmskaperen oss til å tenke og føle ved å bruke metonymiske elementer, og etterlater oss uten tvil om at en sandal kan uttrykke menneskelighet og sårbarhet.
Beste dokumentar: Trofé
SE LITT TILBAKE (Growing home) av Trond Kvig Andreassen - Norge
Til en film som tar oss med på en behagelig reise til et hjørne av den vestlige verden som virker mindre berørt av en moderne livsstil. Gjennom en rolig rytme og varmende karakterer får den oss til å reflektere over hva som utgjør et godt liv. I vår hektiske samtid preget av kommersielt press viser den oss en annen type virkelighet. Uten å fortelle oss hva vi skal tenke eller beslutte stiller den relevante spørsmål om hvordan det går an å leve et analogt liv i en digital tidsalder, og hvorvidt det er mulig å velge et enkelt liv i vår kompliserte verden.
Beste animasjons- eller kunstfilm: Trofé
ELECTRIC SOUL av Joni Männistö - Finland
Som barn skaper vi iblant de mest fantastiske verdener. Vi forestiller oss mennesker i skyene, lager engler i snøen, og ser løver i klesskapet om natta. Det trengs stor fantasi, et helt eget øye og enormt krevende tålmodighet å skape en verden av dans og ballett ut av elementer fra elektronikk og datamaskiner.
Hederlige omtaler:
WHALE VALLEY (Hvalfjörður) av Guðmundur Arnar Guðmundsson
Til en film som beskriver et rørende brødreforhold, og som på en følsom og original måte tar for seg personlig risiko og gjensidig ansvar.
EATING LUNCH (Äta lunch) av Sanna Lenken
Til en film som gjennom en enkel hverdagssituasjon hjelper oss å forstå hva slags helvete unge mennesker med spiseforstyrrelser går gjennom.
EMERGENCY CALLS (Hätäkutsu) av Hannes Vartiainen, Pekka Veikkolainen
Til et kunstnerisk svært interessant forsøk på å fortelle om liv og død i vår verden.
Konkurransen omfattet 34 nordiske ikke-norske filmer, i tillegg til de 31 filmene i Norsk konkurranse.
Prisjuryen for Norsk og Nordisk konkurranse:
ARTSVI BAKHCHINYAN (f. 1971, Armenia)
ODA BHAR (f. Norge)
ROGER SELLBERG (f. 1946, Sverige)
Verdens beste/International Panorama
FICC-pris
THE DEVIL av Jean-Gabriel Périot - Frankrike
Juryens begrunnelse:
To an experimental documentary, which consists of two parts: Archive footage and music mixed together by a powerful score and a series of political speeches involving us into different groups of the civil rights movement. The aesthetics are determined by the use of archive material, which is shown with a lot of cohesion and coherence in a very creative way. It consciously conveys its focus mainly on society issues and transfers it into a compact poetical intellectual montage, which can even give you a physical reaction. The jury has also valued its strength, rhythm, compressed time and its untendentious way of communicating its theme.
FICC-jury: Atle Hunnes Isaksen, Daniela Fend, Carles Font Garcia.
Publikumspris: 500 euro fra Minimalen
CURFEW av Shawn Christensen - USA
Ettminuttsfilm: Publikumspris, Den Gyldne Saks
HAN OG HUND av Finn Walther
Ettminuttsfilm UNG: Publikumspris, 3.000 kr fra Midtnorsk Filmsenter
The Swap av Nora F. Kverkild, Marianne Ross Glasø, Lauritz Kaasa, Ingunn Helland