|
Seminar - Richard Raskin:
Fortellingskonstruksjon i fiksjons-kortfilmen /
Story Design in the Short Fiction Film
Hva kjennetegner en god og vellykket fiksjons-kortfilm?
Dette er det store spørsmålet Dr. Richard Raskin skal prøve
å belyse. Raskin har i flere år forsket på fiksjons-kortfilmens
anatomi og vil her framlegge en modell som kan lede til økt innsikt i
denne ofte undervurderte kunstarten.
Seminaret er rettet mot kortfilmskapere, filmvitere og
filminteresserte, og arrangeres av Minimalen i samarbeid med Midtnorsk
Filmsenter. Seminaret inngår som en del av Kosmoramas seminar-plan,
og påmelding vil etter hvert skje via deres nettsider.
What are the characteristics of a good and successful short
film? This is the big question that Dr. Richard Raskin will try to shed
some light over. Raskin has over the years investigated the
anatomy of the Short Fiction Film, and will here present av model that
might lead to greater knowledge of this often underestimated art form.
Mandag 10:00 - 11:50
Nova kinosenter, sal 9
|
Dr. Richard Raskin,
født
i New York i 1941, underviser i manus-skriving ved universitetet
i Aarhus i Danmark, hvor han også er redaktør av det
danske filmtidsskriftet p.o.v. Han har skrevet en rekke bøker,
blant andre: The Art of the Short Fiction Film (2002) og Kortfilmen
som fortælling
(også 2002).
Born in New York in 1941, Dr.
Richard Raskin teaches screenwriting at Aarhus
University in Denmark, where he is also the editor of p.o.v. -
A Danish Journal of Film Studies. He has written a number of books,
amongs which are: The Art of the Short Fiction Film (2002) and
Kortfilmen som fortælling
(also 2002).
Web links: Personal
homepage - p.o.v.
filmtidsskrift |
FIKSJONS-KORTFILMENS FORTELLERSTRUKTUR
Hvordan er en god og vellykket kortfilm skrudd sammen? Før
vi gir ordet til Richard Raskin, må vi understreke at en vellykket
kortfilm i hans forstand typisk er mellom fem og 15 minutter lang.
Hvis den blir mye lengre - og i hvert fall om den nærmer seg
en halvtime, skjer ofte det at filmen begynner å overta den
klassiske fortellermåte og dramaturgi som kjennetegner spillefilmen.
Blant annet vil man ofte se at det blir plass til en eller flere
sidehistorier som kortfilmen tidsmessig ikke har plass til.
Formålet med denne forelesningen er å framlegge en
modell som kan brukes til å forstå hvordan en hvilken
som helst fiksjons-kortfilm forteller sin historie.
Mens andre modeller konsentrerer seg om en
serie trinn en fortelling antas å passere under sin gang, eller et sett av typer eller "aktanter" ethvert
drama er tenkt å ha i sin kjerne, er den foreliggende tilnærmingen
basert å det synet at fiksjons-kortfilmens fortellerteknikk
best kan beskrives ved motsatte egenskaper som utbalanserer hverandre
i et dynamisk samspill.
Modellen kan brukes både som et ikke-formalistisk rammeverk
for å konstruere fiksjons-kortfilm, og analytisk som et hjelpemiddel
for å undersøke en gitt kortfilm med hensyn til spesifikke
parametre. Syv former for samspill eller balanser vil spesielt
bli behandlet:
- karakterfokus <-> interaksjon mellom
karakterer
- gjensidighet <-> valg
- forutsigbarhet <-> overraskelse
- bilde <-> lyd
- karakter <-> ting
- enkelhet <-> dybde
- økonomi <-> helhet
Et utvalg kortfilmer med veldig ulike fortellerstiler
vil bli vist i sin helhet og gransket fra denne synsvinkelen.
- The War Is Over (Italia, Nina Mimica, 1997, 7 min)
- Kom (Norge, Marianne Olsen Ulrichsen, 1995, 4 min)
- Eating Out (Norge, Pål Sletaune,
1993, 7 min)
- Matka (Finland, Pirjo Hokkanen, 1983, 9 min)
- Avsporing (Norge/Frankrike, Unni Straume, 1993, 7 min)
- Sunday (Irland, John Lawlor, 1988, 8 min)
|
STORY DESIGN IN THE SHORT FICTION FILM
How is a good and successful short film glued together? Before we
let Richard Raskin speak, we must stress that a successful short
in his terms typically is between five and 15 minutes long. If
it is much longer - and at least when it gets close to half an
hour, it often happens that the film start entering the classic
storytelling and dramaturgy of the feature film. Amongst other
things, one will often find that there is room for one or more
side stories that the short film due to the limited time have
no room for.
The purpose of this talk is to propose a model for understanding
the ways in which any given short fiction film tells its story.
While other models focus for example on a
series of steps a story is presumed to pass through as it unfolds,
or a constellation of characters or "actants" believed
to be at the heart of any drama, the present approach is based
on the view that short film storytelling can best be described
in terms of opposing properties that balance one another in a
dynamic interplay.
It can be used both as a non-formulaic framework for designing
short fiction films, and also analytically as a means for studying
a given short with respect to specific parameters. Seven forms
of interplay or balance will be looked at in particular:
- character focus <-> character interaction
- causality <-> choice
- consistency <-> surprise
- image <-> sound
- character <-> object
- simplicity <-> depth
- economy <-> wholeness
A variety of short films, which differ considerably in their storytelling
styles, will be shown in their entirety and examined in this perspective.
- The War Is Over (Italy, Nina Mimica, 1997,
7 min)
- Come (Norway, Marianne Olsen Ulrichsen,
1995, 4 min)
- Eating Out (Norway, Pål Sletaune,
1993, 7 min)
- Matka (Finland, Pirjo Hokkanen, 1983, 9
min)
- Derailment (Norway/France, Unni Straume,
1993, 7 min)
- Sunday (Ireland, John Lawlor, 1988, 8 min)
|
|