Den 8. Minimalen kortfilmfestival ble avviklet 15. - 17. mars 1996 på Prinsen kinosenter, Trondheim, i samarbeid med Trondheim Kino og Trøndersk Filmforum. De 1200 tilskuerne fikk i løpet av tre dager se 100 kortfilmer fra 20 land. Ved arrangementmessig optimalisering fikk årets festival plass til å vise 20% mer film enn før, regnet etter total spilletid. Helgen som ramme for festivalen er dermed tøyd til det ytterste.
Selv om kortfilm via oppsetting som forfilmer på kino gledelig nok har funnet flere veier til publikum, vil anslagsvis 95% av titlene kun bli vist på festivaler. Som landets ledende uavhengige forum for visning av kortfilm i hele sin bredde, skulle Minimalens livsberettigelse være til stede. Derfor kan man undres over den totale mangelen på respons fra kulturbyens næringsliv; støttespillere er virkelig vanskelig å finne i tider da alle er monomant opptatt av kommende byjubileum og verdensmesterskap. Minimalen overlever fordi den er en publikumsfestival, og fordi den har en kostnadsfri administrasjon basert på den idealistiske ånden fra filmklubb-bevegelsen.
En målsetning ved årets festival var å sette fokus på det som skal være kjernen i Minimalen, nemlig den lokalproduserte kortfilmen. Ekstra hyggelig var det da å oppleve at salen var fylt til randen med interesserte tilskuere under forestillingen hvor de påmeldte norske produksjonene ble vist.
Minimalen ga som vanlig en fyldig dekning av siste års internasjonale produksjon. I tillegg fikk publikum fordype seg i gamle og nye filmer fra den sørlige halvkule i forestillingen Kortfilm fra sør, som ble presentert i samarbeid med festivalen Film fra sør. En egen forestilling introduserte den amerikanske regissøren Hal Hartleys kortfilmside; vi lover å komme tilbake med mer senere. To forestillinger var viet kvinnelige filmskapere gjennom historien, med flere forbigåtte klassikere i fortjent fokus. En produsent og en regissør fra Det Danske Filmværksted presenterte egne kortfilmer og redegjorde for produksjonsmetoder i et interessant seminar som samlet et hundretalls engasjerte tilskuere.
Priser 1996
Med årets festival tok Minimalen steget over til å bli en konkurransefestival. Den første Festivalprisen, som sammen med 5.000 kroner tilfaller beste påmeldte norske kortfilm i Hovedprogrammet, gikk til:
• Skummelt av Kajsa Næss, Lise Fearnley og Liv Berit Helland (Animasjon)
Følgende filmer fikk hederlig omtale:
• Mandag Morgen av Hans Christian Gilje (Eksperiment)
• Et Øyeblikk av Therese Jacobsen (Fiksjon/Eksperiment)
• Table of Contents av Gunnar Knutsen (Dokumentar).
I prisjuryen satt regissør Pernille Fischer Christensen fra Det Danske Filmværksted, journalist Guri Rønning, redaktør i Filmklubbnytt, og kinosjef i Kongsberg, Ola Lund. Begge de to sistnevnte har for øvrig mange år bak seg som drivkrefter i filmklubb-bevegelsen i Norge.
Publikums favorittfilm i Ettminuttsfilm-konkurransen, og dermed vinner av vandreprisen Den Gyldne Saks, ble:
• 120 Seconds of Sodom (Short Version) av Jan Rune Wold og Jan Henriksen.