Den årlige kortfilmfestivalen Minimalen fant sted i Trondheim 14., 15. og 16. mars 1997. Arrangementet var filmatisk og innholdsmessig vellykket, men opplevde en viss svikt i publikumstilstrømningen.
Den Niende Minimalen Kortfilmfestival ble arrangert av festivalstyret i samarbeid med Trondheim Kino og Kreativt Forum. De 1.000 besøkende fikk meske seg med et hundretalls filmer i en omfattende og smakfull meny bestående av faste poster og spesialprogrammer.
Minimalen har alltid følt en spesiell omsorg for den delen av filmproduksjonen som foregår utenfor det offentlige stønadsapparatet – ikke minst fordi det blir mye kjedelig film ved silingsprosessen i dagens tildelingssystem. Det er da ekstra gledelig at Adresseavisen har vist seg sitt kulturansvar bevisst og kommet på banen i form av den pengesummen som følger festivalprisen til beste lavbudsjettsfilm i Hovedprogrammet.
For all del, de profesjonelle produksjonene ble ikke glemt på årets festival. Minimalen la som vanlig stor flid i å gi publikum en oppdatering i hva som foregår på kortfilmfronten akkurat nå, både på nasjonalt og internasjonalt plan. I år var Oscar-kandidaten Quest og Tampere-vinnerne Szèl og Repete blant de filmene det ble mest pratet høyest om.
Et av høydepunktene på festivalen var de svenske gjestene fra Filmtecknarna, som per i dag er Nordens fremste animasjonsstudio. Jonas Dahlbeck og Anna Liljefors Bortas fortalte om arbeidsmetodene og ga eksempler både fra reklamefilmene selskapet har produsert og fra prisbelønte animasjonsfilmer som Revolver/Här er karusellen og Dagen Bräcks.
Novellefilmene til franskmannen Jacques Maillot ble for mange et nytt, spennende bekjentskap. To forestillinger under tittelen Shorts from Outer Space dekket de undervurderte genrene Science-Fiction og Fantasy, mens fenomenet Anti-reklame ble belyst i et program i regi av Kreativt Forum. Årets klassiske avdeling bestod i obligatoriske avantgarde-filmer av Kenneth Anger, en av frontfigurene i 50- og 60-årenes New American Cinema. Sist men ikke minst fikk barna som vanlig sin dose med kvalitetsbarnefilm under Barnimalen.
Priser 1997
Festivalprisen går til den beste lavbudsjettsfilmen i Hovedprogrammet, og inkluderer 5.000 kroner donert av Adresseavisen. Minimalens Festivalpris 1997 gikk til
• Miranda av Thomas Eikrem og Margrét Gustavsdottir (Eksperiment)
Hederlig omtale til de neste plassene:
• Closer av Frank Mosvold (Fiksjon)
• Musene i Monsterland av Frogner Barnefilmklubb (Animasjon)
I Prisjuryen satt journalist Bente Hårstad, Kari Marstein fra Den Norske Kortfilmfestivalen, og Bjørn Sørensen, professor ved NTNU.
Publikums gunst i konkurransen om beste ett-minuttsfilm, og dermed vinner av vandrepremien Den Gyldne Saks, tilfalt
• Hjertesukk av Julie Engås (Animasjon)