VARDA 1: short Fiction VARDA 2: SHORT DOCS VARDA 3: CINEVARDAPHOTO

AGNÈS VARDA-RETROSPEKTIV


Agnès Varda

Vi er stolte over å kunne presentere et omfattende restrospektiv med Agnès Vardas kortfilmer, tre programbolker med nyrestaurerte filmkopier fra hennes eget selskap, Ciné-Tamaris. Blant de tolv filmene vi viser, laget fra 1958 til 2015, er det halvt om halvt med fiksjon og dokumentar/essay-film.

De seks dokumentar/essay-filmene får grundig oppmerksomhet i årets Short Film Studies Symposium under ledelse av redaktøren, Cynthia Felando, i rammen av en rekke artikler i tidsskriftet Short Film Studies 12.1.

Agnès Varda (f. 1928 i Belgia – d. 2019 i Frankrike) startet sin yrkeskarriere som fotograf, men ble snart en sentral filmregissør i den franske nye bølgen – denne renessansen innen fransk film fra slutten av 1950-årene og noen år framover som fikk stor internasjonal oppmerksomhet og betydning, hvor et spontant og direkte filmspråk kom til syne hos en gruppe unge regissører knyttet til tidsskriftet Cahiers du cinéma. Varda bidro sterkt med frisk samtidstematikk, ofte formidlet med en human, personlig og leken tone. Hennes sosiale bevissthet stemte godt overens med 1960-tallets motkultur, med oppmerksomhet på bl.a. kvinnefrigjøring, sosial ulikhet og grønne verdier.

For oss som er opptatt av det korte filmformatet er hun i en særstilling tiltalende idet at hun gjennom hele sin lange karriere sømløst utnyttet både det lange og korte formatet, alt etter hva hun ville uttrykke – med et unikt filmisk vokabular som visket ut grensene mellom fiksjon og dokumentar og utvidet forestillingen om hva en film kan være.

Screening Rights: Ciné Tamaris, e: contact@cinetamaris.com


 

AGNÈS VARDA 1: SHORT FICTION (Total: 69 min.)
Nova 4 - ONS | WED 21:00

FRA 1958 | Fic. | 17 min.
Director: Agnès Varda

DIARY OF A PREGNANT WOMAN
(L'opéra-mouffe)

I denne dokumentaren i dagbokstil tar Varda utgangspunkt i en ung gravid kvinne for å kaste lys over Paris’ Rue Mouffetard. Mens hun laget filmen var Varda gravid. I to måneder gikk hun rundt med kameraet og opplevde det skitne markedsdistriktet veldig annerledes enn før.

In this diary-style documentary, Varda takes a young pregnant woman as her point of departure to shed light on Paris’ Rue Mouffetard. When she made the film, Varda was pregnant. For two months, she walked around with her camera and experienced the dirty market district very differently than before.

Script: Agnès Varda | Camera: Agnès Varda, Sacha Vierny | Editing: Janine Verneau | Cast: Dorothée Blank, Antoine Bourseiller

Production: Agnès Varda

FRA 1961 | Fic. | 5 min.
Director: Agnès Varda

THE FIANCÉS OF THE BRIDGE MACDONALD
(Les fiancés du pont MacDonald)

En ung mann ser svart på livet når han bruker mørke briller; alt han trenger å gjøre er å fjerne dem for at ting skal ordne seg. Den burleske mini-stumfilmen som inngår i Cléo fra 5 til 7, med Jean-Luc Godard i stråhatt og en blond Anna Karina i hovedrollen.

A young man sees life in black when he wears dark glasses; all he has to do is remove them for things to work out. The mini burlesque silent film that appears in Cléo from 5 to 7, starring Jean-Luc Godard in a flat straw hat and a blonde Anna Karina.

Script: Agnès Varda | Camera: Jean Rabier | Editing: Janine Verneau | Cast: Anna Karina, Jean-Luc Godard, Eddie Constantine, a.o.

Production: Rome-Paris Films - Georges de Beauregard

FRA 1984 | Fic. | 28 min.
Director: Agnès Varda

SEVEN ROOMS, KITCHEN, BATHROOM, FOR SALE (7p. cuis., s. de b., ... à saisir)

Et uvanlig besøk i en stor, tom leilighet. Er den tom eller ikke? Kanskje en familie har bodd der eller skal bo der... Kanskje en ung jente skal rømme derfra... Kanskje noen av de gamle som bodde der aldri har reist.

An unusual visit to a large, empty apartment. Is it empty or not? Maybe a family has lived there or is going to live there… Maybe a young girl is going to escape from there… Maybe some of the old-timers who lived there have never left.

Script: Agnès Varda | Camera: Nurith Aviv | Editing: Sabine Mamou | Cast: Yolande Moreau, Marthe Jarnias, Louis Bec

Production: Ciné-Tamaris

FRA 1986 | Fic. | 3 min.
Director: Agnès Varda

YOU'VE GOT BEAUTIFUL STAIRS, YOU KNOW
(T'as de beaux escaliers, tu sais)

Hvordan kan du på 150 sekunder hylle Cinematheque Française, som feirer 50 år, uten å filme de 50 trappetrinnene som fører opp til Musée du cinéma og ned til det dystre auditoriet, hvor projeksjonen av mesterverk finner sted.

How, in 150 seconds, can you pay tribute to the Cinematheque Française, celebrating its 50 years, without filming the 50 steps leading up to the Musée du cinéma and down to the gloomy auditorium where the projection of masterpieces take place.

Script: Agnès Varda | Camera: Patrick Blossier | Editing: Marie-Josée Audiard | Cast: Isabelle Adjani

Production: Miroirs, Ciné-Tamaris

FRA 2003 | Fic. | 5 min.
Director: Agnès Varda

THE VANISHING LION (Le lion volatil)

Et kort eventyr med tre karakterer: Clarisse, lærlingen til en klarsynt; Lazare, som jobber ved de parisiske katakombene; og løven, en bronsestatue ved Denfert-Rochereau. Clarisse og Laraze møtes daglig, men en dag forsvinner Lazare - og løven også.

A short adventure of three characters: Clarisse, a psychic’s apprentice; Lazare, who works at the Parisian catacombs; and the lion, a bronze statue at the Denfert-Rochereau. Clarisse and Laraze meet daily, but one day Lazare disappears — and the lion as well.

Script: Agnès Varda | Camera: Mathieu Vadepied, Xavier Tauveron | Editing: Agnès Varda | Cast: Julie Depardieu, David Deciron, Frédérick E. Grasser-Hermé, Valérie Donzelli, Agnès Varda

Production: Agnès Varda

FRA 2015 | Fic. | 11 min.
Director: Agnès Varda

THE THREE BUTTONS (Les 3 Boutons)

En rosa kjole sender en staut tenåringsjente ut på en tid- og rom-brytende odyssé fra hennes fattigslige geitegård til storbyen og videre i denne lekende, slingrende feministiske fantasien. Kommisjonert av det italienske motehuset Miu Miu som Women's Tales #10.

A pink dress launches a stouthearted teenage girl on a time- and space-collapsing odyssey from her humble goat farm to the big city and beyond in this playfully meandering feminist fantasia. Commissioned by Italian fashion house Miu Miu as Women's Tales #10.

Script: Agnès Varda | Camera: Pierre-Hugues Galien | Editing: Agnès Varda, Maxime Pozzi-Garcia | Cast: Jasmine Thiré, Michel Jeannès, Jacky Patin

Production: Max Brun, Rosalie Varda

Til topps

AGNÈS VARDA 2: (Total: 74 min.)
SHORT DOCS
Cine - TOR | THUR 17:00

FRA 1958 | Doc. | 27 min.
Director: Agnès Varda

ALONG THE COAST (Du côté de la côte)

Laget for det franske turiskontoret og dedikert til André Bazin, tar denne korte dokumentaren for seg noe som ofte er fotografert – strendene og bygningene på Rivieraen – og dykker ned i både nostalgisk lengsel og det karnevalaktige groteske under den blåeste himmelen.

Made for the French office for tourism and dedicated to André Bazin, this short documentary tackles an oft-photographed subject — the beaches and buildings of the Riviera — delving into both nostalgic yearning and the carnivalesque grotesque beneath the bluest of skies.

Script: Agnès Varda | Camera: Quinto Albicocco, Raymond Castel | Editing: Jasmine Chasney, Henri Colpi | Cast (voice): Roger Coggio, Anne Ollivier

Production: Anatole Dauman, Philippe Lifchitz

FRA 1967 | Doc. | 19 min.
Director: Agnès Varda

UNCLE YANCO (Oncle Yanco)

I sin sprudlende første California-film fordyper Agnès Varda seg i sin egen familiehistorie. Varda sporer opp en gresk emigrantslektning hun aldri har møtt, Jean Varda, og oppdager en kunstner og en beslektet sjel som lever et bohemliv i Sausalito.

In her effervescent first California film, Agnès Varda delves into her own family history. Varda tracks down a Greek emigrant relative she’s never met, Jean Varda, discovering an artist and kindred soul leading a bohemian life in Sausalito.

Script: Agnès Varda | Camera: David Myers, Didier Tarot | Editing: Jean Hamon | Cast: Jean 'Yanco' Varda

Production: Agnès Varda

FRA 1968 | Doc. | 28 min.
Director: Agnès Varda

BLACK PANTHERS

En film skutt sommeren 1968 i Oakland, California rundt møtene organisert av Black Panthers Party for å frigjøre Huey Newton, en av lederne deres, og for å gjøre rettssaken hans til en politisk debatt. De prøvde - og lyktes i - å fange USAs oppmerksomhet.

A film shot during the summer of 1968 in Oakland, California around the meetings organised by the Black Panthers Party to free Huey Newton, one of their leaders, and to turn his trial into a political debate. They tried and succeeded in catching America’s attention.

Script: Agnès Varda | Camera: David Myers, Paul Aratow, John Shofill, Agnès Varda | Editing: Paddy Monk | Cast: H. Rap Brown, Stokely Carmichael, Eldridge Cleaver, Ron Dellums

Production: Agnès Varda

Til topps

AGNÈS VARDA 3: (Total: 94 min.)
CINEVARDAPHOTO
Cine - FRE | FRI 19:00

Fotografen og essayisten Agnès Varda møtes for fullt i denne omnibusfilmen som strekker seg over 40 år, kuratert av henne selv for festival- og kinodistribusjon i 2004. Hver enkelt av de tre kortfilmene fungerer som en meditasjon over arbeidet som fotograf og forholdet mellom stillbilde og film, mellom kunsten og det virkelige liv.


FRA 2004 | Doc. | 43 min.
Director: Agnès Varda

YDESSA, THE BEARS ETC.
(Ydessa, les ours et etc.)

Ydessa Hendeles’ utstilling med tusenvis av bilder av mennesker med teddybjørner pirret Agnès Vardas nysgjerrighet, så hun dro til Toronto for å prøve å finne ut hvilke historiske og personlige røtter hennes søken var drevet av.

Ydessa Hendeles’ exhibition of thousands of photos of people with teddy bears had puzzled Agnès Varda, so she went to Toronto to excavate the historical and personal roots of the her quest.

Script: Agnès Varda | Camera: Claire Duguet, John Holosko, Rick Kearney, Markus Seitz | Editing: Agnès Varda | Cast: Ydessa Hendeless

Production: Agnès Varda

FRA 1982 | Doc. | 22 min.
Director: Agnès Varda

ULYSSE

Ved sjøen - en geit, et barn og en naken mann. Dette er et fotografi tatt i 1954 av Agnès Varda. Geita var død, barnet het Ulysses, og mannen var naken. Med dette frosne bildet som utgangspunkt utforsker filmen det virkelige og det imaginære.

At the sea shore - a goat, a child, and a naked man. This is a photograph taken in 1954 by Agnès Varda. The goat was dead, the child was named Ulysses, and the man was naked. Starting from this frozen image, the film explores the real and the imaginary.

Script: Agnès Varda | Camera: Jean-Yves Escoffier, Agnès Varda (photographs) | Editing: Marie-Josée Audiard | Cast: Ulysse Llorca, Bienvenida Llorca, Fouli Elia, Agnès Varda

Production: Agnès Varda

FRA 1963 | Ani.Doc. | 29 min.
Director: Agnès Varda

SALUT LES CUBAINS

En fotomontasje av cubanere basert på de 1800 fotografiene som Agnès Varda tok i løpet av hennes besøk på Cuba i 1963, fire år etter at Fidel Castro kom til makten. Denne dokumentaren utforsker kulturen og samfunnet deres etter revolusjonen gjennom bildene hennes og gjennom kommentarer i voice-over.

A photo montage of Cubans made out of the 1800 photographs taken by Agnès Varda during her visit to Cuba in 1963, four years after Fidel Castro came to power. This documentary explores their post-revolution culture and society through her pictures and through commentaries in voice-over.

Script: Agnès Varda | Camera: Per Olaf Csongova, J. Marques, Agnès Varda (still images) | Editing: Janine Verneau | Cast (voice): Michel Piccoli, Agnès Varda

Production: Agnès Varda

Til topps