NOR 1990 | Exp. | 8 min
Director: Jeremy Welsh |
SØNDAG
Skutt i Trondheim, oktober 1990. Dette var min første video laget i Norge. En søndags ettermiddag, utforskning av nabolaget med et videokamera.
Shot in Trondheim, October 1990. This was my first video made in Norway. A Sunday afternoon, exploring the neighbourhood with a video camera. * |
NOR 1991 | Exp. | 10 min
Director: Rolf Aamot |
NORDLYS
En 16mm-film som møtepunktet mellom lys og lyd og skapelsen av tonale, bevegelige bilder.
A 16mm film as the merging point of light and sound and the creation of tonal moving images. * |
NOR 1993 | Exp. | 6 min
Director: Inger Lise Hansen |
TALKING TO A STONE
Talking to a Stone bruker filmens tidsdimensjon til å utforske forfall i det urbane landskapet, ved å akselerere ødeleggelsen rundt oss gjennom usynlig menneskelig inngripen. Hverdagsobjekter beveger seg bort fra virkelighetens tyngde, og vi ser deres ødeleggelse ved hjelp av manipulasjon bilde for bilde. Hansen bruker film til å bringe skulptur inn i tidens rike, der rom og form kan bli til mønster, som vender tilbake til begynnelsen som Sisyfos. [Laura Hudson, LFMC. Lux-katalog.]
Talking to a Stone uses cinema's dimension of time to explore decay in an urban landscape, accelerating the destruction around us through invisible human intervention. Everyday objects move from the weight of reality and become fragile, and we witness their extinction through frame-by-frame manipulation. Hansen uses cinema to take sculpture into the realm of time, where space and form can be manipulated into patterns, returning as Sisyphus to the beginning. [Laura Hudson, LFMC. Lux catalogue *] |
NOR 1993 | Exp. | 3 min
Director: Elisabeth Mathisen |
MOTHER TONGUE
Jeg sitter med munnen mot kameraobjektivet. På TV-skjermen vises munnen
som gjør grimaser til kameraets linse. Jeg rekker tunge mot kamera, lager ikke språklige lyder. Jeg snur tungen rundt og geiper til kamera. Munnen gaper høyt og viser frem tenner, klapper tennene sammen, smiler bredt, lager smattelyder, trutmunn, hvisker: «ikke vær redd, kom nærmere, kom!» *
I’m sitting with my mouth against the camera lens. On the TV screen the mouth is shown making grimaces to the lens. I stick my tongue out against the camera, I don’t make language sounds. I’m turning my tongue around and points it at the camera. The mouth is gaping and showing teeth, smacking the teeth together, smiles widely, clucks out loud, pouting, whispering: «don’t be afraid, come closer, come!» |
NOR 1993 | Exp. | 2 min
Director: Torbjørn Skårild |
ALL AS NOTHING AT ALL
En oppmåling av det postmoderne rommet, eller en lek med videomediet? Bedre sint enn alvor! *
A survey of the postmodern room, or a game with video as a medium? Better angry than seriously! |
NOR 1995 | Exp. | 3 min
Director: Dimitri Lurie |
HELVETIKA
«All the children are insane, Waiting for the summer rain» (Jim Morrison) -
En amatør bruker et kamera til å bevise at alle bilder av minnene hans ikke er annet enn skygger av det muterende rommet under nok et vindu han observerer verden gjennom.
«All the children are insane, Waiting for the summer rain» (Jim Morrison) -
An amateur takes a film camera to prove that all images of his memories are nothing else but shadows of the mutable space beneath yet another window he observes the world through. * |
NOR 1995 | Exp. | 1 min
Director: Åslaug Krokann Berg |
HIDE AND SEEK
Hide and Seek viser en navle hos en gravid kvinne, kryssklippet med en pustende mage. Det starter langsomt før navlen vrenges ut og inn i stadig økende tempo, til lyden av hjerteslag som ustanselig banker fortere, i takt med bildet. En kropp jager den andre, eller jakter den på seg selv? Til slutt løper alt løpsk og i siste bilde slukes man av navlen. *
Hide and Seek shows a pregnant woman’s belly button, cross cut to a breathing stomach. It starts slowly, before the belly button inverts back and forth, ever fastening, to the sound of heartbeats speeding up, in lock with the images. A body chases the other, or is it hunting itself? In the end everything becomes a riot, and in the last image one is swallowed by the belly button. |
NOR 1997 | Exp. | 2 min
Director: Åslaug Krokann Berg |
THE STORM
The Storm viser en persons rygg, skuldre, nakke og bakhode. Han strekker armene over hodet og nærmest svaier til lyden av en herjende storm. Kroppen er lyssatt og bearbeidet i redigeringen slik at den til slutt mest ligner et ørkenlandskap, med taktile sanddyner som forandrer og føyer seg i forhold til omgivende krefter. *
The Storm presents a person’s back, shoulders, neck and back of the head. He extends his arms over his head, almost swaying to a raging storm. The body is lighted and processed in the editing so that it more than anything looks like a desert landscape in the end, with tactile dunes changing and acquiescing to the forces around it. |
NOR 1995 | Exp. | 2 min
Director: Knut Åsdam |
UNTITLED PISSING
Videoen viser en skritt-tagning av en mann som pisser i buksa. Hovedtematikken har å gjøre med maskulinitet, og på en enkel måte demonstrerer videoen maskulinitet og seksualitet uten å være fallos-sentrert.
The video shows a crotch-shot of a man pissing his pants. The main theme is in relation to masculinity, and in a simple way the video mentions masculinity and sexuality without being phallocentric. * |
NOR 1995 | Exp. | 5 min
Director: Marte Aas |
FLYING SHOES FOR A PRINCESS
En video-loop som viser beina til en ung jente iført et par gullsko med vinger. Hun forsøker gang på gang å lette, men tyngdekraften drar henne uvergerlig ned igjen. Den absurde gjentagelsen i dette sisyfosarbeidet plasserer handlingen utenfor den meningsfulle, linjære tiden. *
A video loop showing the legs of a young girl wearing golden shoes with wings. She’s trying to take flight, again and again, but the gravity is pulling her down. The absurd repetition of this Sisyphean labour places the narrative outside meaningful and linear time. |
NOR 1996 | Exp. | 6 min
Director: Ivar Smedstad
|
CENTURY FUGE 225
Century Fuge 225 dekonstruerer og sammenstiller paralleller mellom den industrielle revolusjon og informasjonsalderen. Verket forener referanser til motiver og teknikker forbundet med Sovjetisk montasjefilm med visjoner om fremtidens teknologi. Et nedstrippet lydbilde bestående av industrielle- og digitale maskinlyder er synkronisert til akselererende kutt og morphing, slik at det oppstår en felles rytme mellom lyd og bilde. *
Century Fuge 225 deconstructs and juxtaposes parallels between the Industrial Revolution and the Information Age. The work unites references to motifs and techniques associated with Soviet montage films and visions about the technology of the future. A stripped-down soundscape consisting of industrial and digital machine sounds is synchronized with accelerating cuts and morphing, creating a joint rhythm between image and sound. |
NOR 1996 | Exp. | 2 min
Director: Pia Myrvold |
DADA MEMORY (INTERACTIVE SOUND COMPOSITION)
Dada Memory = minnet om de ukjente muligheter. Videoen presenterer et interaktivt kunstgrensesnitt. Verket var skapt i kontekst av et fleroverflateverk i forbindelse med performancen Dada Memory, som ble presentert i 1996 i Paris.
Dada Memory = the memory of the unknown possibilities. The video presents an interactive art interface. The work was created in the context of a multi-surface work related to the performance Dada Memory, presented in Paris, 1996. * |
NOR 1997 | Exp. | 5 min
Director: Tone Myskja, Jon Balke |
COMPOSITIONS IN RED, YELLOW AND BLUE
Videoen ble laget ved å filme 7 ulikt fargede A4-papirark og gjennom kamera og datamaskin redigert sammen for å få frem et rytmisk mønster. Verket er basert på ideen om hvordan rytmiske strukturer og komplekse tegnsystem påvirker våre bevegelser og persepsjon.
The video was made by filming 7 different coloured A4 sheets of paper and through the camera and the computer edited together to make out a rhythmical pattern. The work is based on the idea of how rhythmical structures and complex sign systems influence and affect our movements and perception. * |
NOR 1997 | Exp. | 7 min
Director: Farhad Kalantary |
UNFORGETTING
Unforgetting var mitt første forsøk på å studere hverdagsfrykt gjennom film og å utforske ideen om dens allestedsnærvær. Denne 16mm-filmen handler om iboende frykt innen arkitektonisk rom, og å gjenskape frykt for å kunne få grep om den. Samtidig skaper den sin egen vei i sammenstillingen av lyd og bilde og søker etter et sted mellom det narrative og det abstrakte.
Unforgetting was my first attempt to study everyday fear through film and explore the idea of its omnipresence. This 16mm film is about imbedded fear within the architectural space, and re-enacting fear in order to grasp it. At the same time it makes its own way of combining sound and image, and looks for a place between the narrative and the abstract. * |
NOR 1998 | Exp. | 5 min
Director: Cathrine Constanse Gjelsnes |
BÆRTUR
Siste halvdel av 90-tallet var det hasjtørke i Oslo, dette førte til at veldig mange begynte på tyngre stoffer. Derfor ble gatebildet endra, og det ble en betydelig økning av folk som sto på og i gatene og svaia og falt. Ved å plassere en gruppe mennesker svaiende og fallende på samme måte som junkiene, men i blåbærskauen, var balansen på en måte gjennopprettet. *
In the latter half of the 90s, there was a 'hash drought' in Oslo, which led many people to heavier substances. This changed the streetscape and there was a considerable increase in people swaying and falling on and in the streets. By placing a group of people swaying and falling in the same way as the junkies, but in blueberry fields, the balance was in some way restored. |